Menu

Informacje ogólne Rajdy - Relacje Galeria - linki Dokumenty do pobrania Skoczów zaprasza w Beskidy Aktualności

Szkolne Koło PTTK

Rajdy - Relacje

XV Rajd Górski im. Jerzego Kukuczki

19 maja 2017 r. dziesięcioosobowa grupa uczniów z naszej szkoły, wraz z dwoma nauczycielami, wzięła udział w Rajdzie Górskim im. Jerzego Kukuczki w Istebnej.

Rano pojechaliśmy pociągiem do Wisły Głębce, a następnie piechotą przez Przełęcz Łączecko do Istebnej Wilcze.

Tam odwiedziliśmy dom rodzinny naszego najsłynniejszego himalaisty, zdobywcy wszystkich 14 ośmiotysięczników, Jerzego Kukuczki. Chociaż sam himalaista wychował się w Katowicach, to tutaj mieszkali jego dziadkowie i on sam chętnie spędzał tu swój wolny czas. W jednym pomieszczeniu zgromadzono m.in. Srebrny Medal Orderu Olimpijskiego, przyznany mu w 1988 roku na Igrzyskach Olimpijskich w Calgary, narty, na których zjechał z Shisha Pangmy, sprzęt turystyczny i wspinaczkowy, puchary oraz inne trofea sportowe, książki i liczne fotografie. Przewodnikiem po ekspozycji była pani Cecylia Kukuczka - wdowa po himalaiście. To właśnie ona odpowiadała na trudne pytania związane z życiem męża.

Po zwiedzeniu izby powędrowaliśmy do Amfiteatru Pod Skocznią. Tam zjedliśmy obiad i skorzystaliśmy z różnych atrakcji: uczestniczyliśmy w konkurencjach sportowych (strzelaniu z łuku, przeciąganiu liny, skokach w workach), zobaczyliśmy od środka wóz strażacki i pokazy ratownictwa, posłuchaliśmy występów uczestników rajdu i zaproszonych gości oraz zobaczyliśmy prace nagrodzone w konkursie plastycznym.

Naszym największym sukcesem było zdobycie przez Weronikę Szprengel III miejsca w Konkursie Turystycznym w kategorii szkół podstawowych.

Dzień był upalny, dlatego strażacy urządzili nam jeszcze jedną atrakcję - oblali nas wodą z armatek strażackich. Po tym orzeźwieniu wyruszyliśmy w drogę powrotną - na przystanek PKS w Istebnej, a później autobusami do Skoczowa.

Chociaż było nas tym razem niewiele, to rajd był bardzo udany.

zdjęcia w fotoalbumie

47. Górski Rajd Młodzieży „Powitanie Wiosny”

W sobotę 6 maja 2017 r. odbył się 47. Górski Rajd Młodzieży „Powitanie Wiosny”, którego organizatorem było PTTK Cieszyn. W tym dniu grupa składająca się z 30 dzieci i 5 rodziców postanowiła zdobyć szczyt Równicy pomimo deszczowej aury.

O godzinie 8.50 zebraliśmy się na Dworcu PKP w Skoczowie. Po paru chwilach jechaliśmy już pociągiem w stronę Ustronia Polany. Gdy dojechaliśmy na miejsce, wyruszyliśmy czerwonym szlakiem prowadzącym przez Jaszowiec. W drodze na szczyt Równicy mogliśmy się poczuć jak bohaterowie Tolkienowskiej trylogii, bowiem pokonywaliśmy kolejne kilometry we mgle, której nie można było odmówić uroku. Spowite nią góry mają niesamowitą aurę.

Po dotarciu do Schroniska PTTK „Na Równicy” podbiliśmy swoje książeczki GOT, a następnie z apetytem zjedliśmy czekający już na nas ciepły posiłek, który dodał nam energii.

W tym czasie Grzegorz Marekwica i Michał Gdesz (uczniowie klasy 1 C gimnazjum) sprawdzali swoją wiedzę turystyczną m.in. o Beskidzie Śląskim, historii Ziemi Cieszyńskiej czy historii PTT – PTTK. Wiadomość o wynikach konkursu przyjęliśmy z radością, ponieważ Grzegorz zajął pierwsze miejsce, a drugie przypadło Michałowi. Otrzymaliśmy także pamiątkowy puchar dla najliczniejszej grupy z zespołu szkół. Oczywiście, uwieczniliśmy ten moment wspólnym zdjęciem i w znakomitych nastrojach ruszyliśmy w dalszą trasę.

Wracaliśmy szlakami niebieskim i zielonym prowadzącymi przez przełęcz Beskidek do Ustronia Polany. Nie obyło się bez potknięć i upadków, gdyż szlaki były mokre i śliskie, ale na dworzec dotarliśmy szczęśliwie cali i zdrowi.

O godzinie 16.35 dojechaliśmy do Skoczowa.

Przed nami Rajd im. Jerzego Kukuczki. Mamy nadzieję, że pozytywna energia, która towarzyszyła nam podczas sobotniej wyprawy, sprawi, że uczynimy kolejny krok w stronę gór, ponieważ: „Góry wzywają ludzi, którzy pragną w życiu wartości duchowych”[1].

Agnieszka Orawska

galeria zdjęć

[1] Słowa arcybiskupa Damiana Zimonia wygłoszone podczas mowy pogrzebowej o Jerzym Kukuczce.

Rodzinne Górskie Wędrowanie - Stożek, 24.09.2016 r.

Wycieczkowy sezon roku szkolnego 2016/17 nasze Koło PTTK rozpoczęło od Rodzinnego Górskiego Wędrowania w sobotę 24 września 2016 r. W tym dniu grupa 15 dzieci i 15 rodziców udała się na wycieczkę na Stożek.

Wczesnym rankiem pojechaliśmy do Wisły Głębce, skąd wyruszyliśmy najpierw niebieskim a następnie czerwonym szlakiem na szczyt. Tam odwiedziliśmy schronisko PTTK i podbiliśmy swoje książeczki GOT. Później zjechaliśmy kolejką linową do podnóża góry, gdzie usmażyliśmy kiełbaski i napili się ciepłej herbaty. Tam dzieci pod okiem pani Magdy Pruskiej przygotowały prace plastyczne, które zostały nagrodzone mapami Beskidu Śląskiego. Był też czas na zabawy i odpoczynek.

Po jedzeniu i odzyskaniu sił powędrowaliśmy do autobusu, który zawiózł nas do Skoczowa.

Wycieczka była okazją, aby pogłębić relacje rodzinne, lepiej poznać się dzieciom i rodzicom, a także zaplanować następne wypady.

Wycieczka ojców z dziećmi z okazji Dnia Ojca

W sobotę 18 czerwca 2016 r. grupa 21 dzieci i 19 ojców lub opiekunów udała się na wycieczkę zorganizowaną z okazji Dnia Ojca (23 czerwca).

Pojechaliśmy do Brennej, a następnie wyruszyliśmy zielonym szlakiem na Równicę.

Na górze usmażyliśmy kiełbaski i spożyliśmy posiłek przy miłych rozmowach. Był też czas na aktywności sportowe – wyścigi drużynowe, przeciąganie liny i inne ćwiczenia. Bawiły się nie tylko dzieci, ale również ojcowie, którzy często z poświęceniem walczyli o wygraną.

Następnie udaliśmy się na letni tor saneczkowy, gdzie wszyscy mogliśmy doświadczać szalonych doznań.

Z Równicy wróciliśmy czerwonym szlakiem do Ustronia Zdrój, skąd pojechaliśmy pociągiem do Skoczowa.

Wycieczka była okazją, aby pogłębić relacje ojciec - dziecko. Była to również sposobność dla ojców, aby nawiązać relacje ze sobą lub po wielu latach je odnowić. Pogoda dopisała, atmosfera również była wspaniała.

Rajd na Grabową

29 maja 2016 r. uczestniczyliśmy w 38. Rajdzie Szkół Gminy Skoczów z metą w Chacie na Grabowej. Od Brennej Centrum wędrowaliśmy zielonym szlakiem przez Horzelicę oraz Stary Groń, a następnie czarnym szlakiem, prowadzącym na Grabową.

O godz. 12.00 nasi uczniowie wzięli udział w konkursie turystycznym sprawdzającym wiedzę o naszej gminie, Beskidach oraz gwarze Śląska Cieszyńskiego. Uczennica klasy 6b SP, Magdalena Rydzewska, zajęła w nim czwartą lokatę, a Jakub Stebel z IIIb zajął pierwsze miejsce! Oboje otrzymali atrakcyjne nagrody z rąk wiceburmistrza Gminy Skoczów, Pana Andrzeja Bubnickiego.

Następnie udaliśmy się na ciepły posiłek do gospodarstwa agroturystycznego Pod Grabową. Po dłuższym odpoczynku zeszliśmy do doliny Leśnicy w kierunku Ośrodka Zdrowia. Pełni wrażeń, zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Skoczowa.

Zdjęcia w fotoalbumie

Rajd Górski im. Jerzego Kukuczki

20 maja 2016 r. już po raz kolejny uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w Rajdzie Górskim im. Jerzego Kukuczki w Istebnej.

Do wyboru było  sześć tras spacerowych - my wybraliśmy niebieski szlak. Wędrówkę rozpoczęliśmy od Wisły Głębiec, gdzie mogliśmy zobaczyć najwyższy wiadukt kolejowy w naszej okolicy. Trasa przebiegała przez Przełęcz Łączecko. Tam podziwialiśmy m. in. nowy zbiornik małej retencji Tokarzonka na potoku Olec.

Jerzy Kukuczka, słynny polski himalaista, często bywał ze swoją rodziną i przyjaciółmi w Istebnej. Jego rodzinny dom stoi na Wilczem. Po śmierci himalaisty powstała tam izba poświęcona jego pamięci. W tym roku została rozbudowana, a podziwiać w niej mogliśmy  fotografie z jego wypraw, trochę starego sprzętu alpinistycznego, medale, odznaczenia i książki. Izba otwarta jest tylko wtedy, gdy do Trójwsi przyjeżdża Pani Cecylia, wdowa po Jerzym Kukuczce. Podczas corocznych rajdów ciekawie opowiada o swoim mężu i jego życiowej pasji. Tak było i w tym roku.

Po wizycie w izbie udaliśmy się  do Amfiteatru Pod Skocznią. Czekał  tam na nas ciepły posiłek i mnóstwo atrakcji: występ zespołu regionalnego, pokazy taternictwa, ratownictwa górskiego oraz konkurencje sportowe.

Dżesika Cholewa zajęła III miejsce w biegu, a nasza reprezentacja wywalczyła również III miejsce w przeciąganiu liny. Naszym największym sukcesem było zdobycie przez Michała Gdesza II miejsca w Konkursie Turystycznym. Na scenie z utworami gwarowymi zaprezentowały się uczennice klasy czwartej: Nadia Pietrzyk i Weronika Szprengel.

Na trasie towarzyszył nam Przewodnik Turystyki Górskiej - Pan Piotr Stebel, za co serdecznie Mu dziękujemy.

I tym razem pogoda i humory dopisały.

Powitanie wiosny na Błatniej

7 maja 2016r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w 45. Młodzieżowym Rajdzie Górskim Powitanie Wiosny z metą w schronisku na Błatniej. Imprezę zorganizował  oddział PTTK „Beskid Śląski”, Urząd Miejski oraz Starostwo Powiatowe w Cieszynie.

Ponad trzydziestoosobowa grupa najpierw zmierzyła się z czarnym szlakiem biegnącym od Brennej Centrum. Wspinaczka zajęła około dwóch godzin. Na mecie czekał na nas ciepły posiłek oraz konkurs turystyczny przygotowany przez przodowników górskich. W kategorii szkół gimnazjalnych nasi uczniowie odnieśli sukces. Łukasz Sikora z klasy IIIc zajął II miejsce, a Emanuel Jarząbek z klasy Ib uplasował się na III miejscu. Drogę powrotną przemierzyliśmy czerwonym i zielonym szlakiem przez Łazek i Zebrzydkę do Górek Wielkich.

Pogoda i humory dopisały. Z niecierpliwością czekamy na kolejny rajd!