Menu

Strona Główna Wizyta przygotowawcza Wizyta partnerska w Skoczowie Wizyta partnerska w Czechach Wizyta partnerska na Słowacji Galeria Wizyta partnerska w Bułgarii

Partnerskie Projekty Szkół

Wizyta w szkole partnerskiej w Gimnazjum Andreja Skrabika w Słowacji w dniach od 8 do 12. 11. 2010r.

Wizyta rozpoczęła się od powitania grupy uczniów i nauczycieli z krajów partnerskich przez przedstawicieli szkoły ze Słowacji. Szkoła położona jest w miejscowości Rajec, otoczona górami. Ze względu na brak auli spotkanie oraz przewidziane w projekcie lekcje zostały przeprowadzone w domu parafialnym, który pełni rolę swego rodzaju świetlicy. Po uroczystym powitaniu nastąpiły prezentacje w języku angielskim przygotowane i przedstawiane przez uczniów poszczególnych szkół. Prezentacja naszej szkoły nosiła tytuł : Wybitni przedstawiciele literatury staropolskiej-"Księgi Henrykowskie" , legendy nieznanych autorów, "Dziady" Adama Mickiewicza, "Balladyna" Juliusza Słowackiego, "Stara Baśń" Józefa Ignacego Kraszewskiego. Następnie odbyło się zwiedzanie szkoły, gdzie również był przygotowany obiad. Po obiedzie zwiedzaliśmy muzeum miejskie w Rajcu oraz odbyliśmy krótki spacer po mieście. Po tej przerwie przystąpiliśmy do pracy. Odbyły się lekcje geografii, historii Słowacji, lekcje języka słowackiego z zakresu stylu życia , kultury i kuchni typowej dla naszych krajów oraz lekcja języka angielskiego. Dzień był bardzo wyczerpujący , ale wynieśliśmy wiele nowych pomysłów do dalszych działań , a poprzez zabawę i humor zbliżyliśmy się do siebie, zarówno nauczyciele jak i uczniowie. W drugim dniu pobytu zapoznawaliśmy się z okolicami Rajca i rejonu. Pojechaliśmy do Kremnic, gdzie znajduje się zamek oraz piękny kościół. Zwiedziliśmy również jedyną na Słowacji mennicę. Następnie zwiedziliśmy kopalnię złota, gdzie dużą atrakcją było przejście podziemnymi korytarzami. Kolejny dzień to wyprawa naukowa do Nitry, która była ważnym miejscem pierwszego państwowego systemu Słowian- Państwa Samona. Przybyła na te tereny misja Św. Cyryla i Metodego. Było to pierwsze udokumentowane biskupstwo w środkowej i wschodniej Europie. Nosi też nazwę słowackiego Betlejem , gdyż stąd rozszerzała się nauka chrześcijańska na całe terytorium dzisiejszej Słowacji i poza nią. Do dzisiaj pozostaje biskupskim miastem. Tu również znajduje się muzeum diecezjalne, mieszczące w swoich zbiorach naczynia i relikwie kościelne używane do dnia dzisiejszego. Ta wyprawa sprawiła, że lepiej zapoznaliśmy się z historią świętych Cyryla i Metodego i ich działalnością chrześcijańską na terenach życia ludności słowiańskiej. Następny dzień dostarczył nam zupełnie innych wrażeń. Wjechaliśmy w rejon wysokich Tatr, a więc zupełnie inne widoki i związane z nimi przeżycia. Zobaczyliśmy kościół Św. Jakuba w Lewoczy - pięknie położonym miasteczku w górach. Kościół znany jest z najwyższego ołtarza w Europie. A potem... trochę oddechu w górach. Wjechaliśmy w okolice Skalnego jeziora - najpopularniejszego po tej stronie Tatr miejsca. Spacerowaliśmy wzdłuż jeziora chłonąc widoki ośnieżonych szczytów i świeże górskie powietrze na wysokości 1751m. Piąty dzień naszej wyprawy to wizyta w jednym z najpiękniejszych zamków na Słowacji , w Bojnicach, w stylu renesansowym i gotyckim, z XII w. Kolejnym punktem naszej wizyty była mała miejscowość Cićmany założona w XIIIw. Znane są przede wszystkim z charakterystycznej zabudowy drewnianej. Ściany domów zdobione są ornamentami, wykonanymi z wapna, a wzory czerpane z motywów miejscowych haftów. W domach prezentowane są ubrania ludowe, sztuka, zawody i narzędzia , z których mieszkańcy korzystali dawniej. Ostatnim punktem naszego zwiedzania była drewniana szopka- Betlejem w Rajeckiej Leśnej przedstawiająca życie mieszkańców Słowacji na tle ich największych i najbardziej znanych kościołów i zamków. Podczas naszego pobytu mogliśmy zapoznać się z historią Słowacji, jej zabytkami i miejscami godnymi odwiedzenia. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie wrócili bogatsi o zdobytą wiedzę i doświadczenia. Mamy lepszy obraz kultury państw słowiańskich, pozyskaliśmy wiedzę na temat pierwszych literackich dzieł w językach słowiańskich i przedstawicieli dawnej literatury. Mogliśmy zaprezentować uczestnikom projektu swoje kraje oraz ich dorobek kulturowy, jednocześnie porównując go z dorobkiem naszych partnerów co pozwoliło na umiejscowienie naszej literatury i historii na tle innych krajów słowiańskich. Pracując w grupach uczniowie musieli porozumiewać się między sobą w języku angielskim, co powodowało ich otwarcie na kolegów i koleżanki z innych krajów i pokonanie bariery językowej. Często porozumiewali się w językach ojczystych poszukując podobnych słów , gdyż nasze języki są do siebie bardzo podobne. Traktowali to jak dobrą zabawę przyswajając sobie wiele nowych słów. Nawiązanie stałych kontaktów doprowadza do zwiększenia motywacji uczniów , ale i też nauczycieli do nauki języków obcych. Zyskaliśmy pewność siebie w porozumiewaniu się. Wszyscy na pewno poszerzyliśmy swoją wiedzę z zakresu historii i geografii Słowacji zarówno przez udział w lekcjach , jak i wyprawie badawczej na terenie kraju. Przygotowując, ą następnie przedstawiając nasze prezentacje doskonalimy umiejętności z zakresu komunikacji i technologii komputerowej. Praca nad dziennikiem pobytu przebiegała dzięki temu bardzo sprawnie. Nabyliśmy umiejętność działania w zespole, która na pewno zaowocuje w kolejnych projektach. Nauczyciele podpatrywali warsztat pracy oraz metody prowadzenia lekcji stosowane przez naszych kolegów i koleżanki z innych krajów. To polepszy jakość nauczania i zmotywuje do wprowadzania innowacji. Najbliższe spotkanie grupy polskich nauczycieli zaangażowanych w projekt zostanie poświęcone omówieniu Opracowała Agata Wrona Koordynator Projektu